torsdag 10. november 2011

De nære ting

Her kommer mitt favorittdikt i hele verden <3
Det er så sant så sant det Arne Paasche Aasen skriver....
I mange år har dette hengt på kjøleskapet mitt og det er lenge siden jeg har sett på det.
Men i går så jeg det plutselig og det fikk meg til å tenke på de nære ting.
De er ofte rett foran nesen på en.
Les og nyt!

DE NÆRE TING

Ditt sinn monne flyve så vide omkring,
det er som du glemmer de nære ting,
det er som du aldri en time har fred,
du lengter bestandig et annet sted.

Du syns dine dager er usle og grå,
hva er det du søker, hva venter du på?
Når aldri du unner deg rast eller ro,
kan ingen ting vokse og intet gro.

Gå inn i din stue, hvor liten den er,
så rommer den noe ditt hjerte har kjær.
På ropet i skogen skal ingen få svar,
finn veien tilbake til det du har.

Den lykken du søker bak blående fjell,
kan hende du alltid har eiet den selv.
Du skal ikke jage i hvileløs ring,
men lær deg å elske de nære ting.



3 kommentarer:

  1. Fantastisk!

    Jeg er veldig glad i sangen jeg da - og nynner på den stadig vekk.
    Er jeg i rette humøret så får teksten meg til å strigråte.. det er så sant, alt i den teksten.
    Når farmor ble begravd, ønsket pappa at denne skulle synges i kirken, men den måtte vike for en salme (selvsagt - vi skjønner den ;) )

    Vakkert <3

    SvarSlett
  2. Jeg har dessverre aldri hørt sangen, kjenner bare diktet :)
    Men da får jeg lete den opp for teksten er fantastisk!
    Synes forøvrig at pappan din skulle fått velge jeg, ikke kirken :)

    SvarSlett
  3. http://www.youtube.com/watch?v=tS3y9JUESFo

    Usikker på versjonen da jeg ikke fikk spilt den på mobilen, men tror den duger ;-)

    SvarSlett